Fejl på Pajero 2.5TD 1996

tekniske spørgsmål, efterlysninger, info fra bestyrelsen, forslag til forummet osv osv.
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

Hej.

Jeg var ude og køre lidt i noget mudder og SMÅ vandpytter her til aften. Da jeg kørte derfra var der ingenting, og den kørte som den skulle.

Kørte ca 10km, stoppede bilen, lod den holde med lys på i ca 5 min.
Da jeg startede bilen igen, startede den som altid, den lyste dog i ladelampen, olieniveau indikator samt for brændstoffilter.

Jeg tjekkede lige oliestanden, den var fin. Jeg kørte nu ca 45km uden problemer, der er stadig masser af power på bilen. Den klikker i laderelæet og der er den mængde olie der skal være på motoren.

Er der nogen der har været ude for noget lignende eller har en idé om hvad det kunne være? Det kunne selvfølgelig være følerne, men skulle da være underligt at to går samtidig og at den også lyser i ladelampen på samme tid.
Håber på at der er nogen der kan hjælpe.

Mvh. Kris
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af 618Henrik »

Start lige med at sætte et voltmeter på batterierne og start bilen.
Før den er startet vil den vise ca. 12.2 Volt efter den er startet SKAL den vise mere end 13,7Volt. Gør den ikke det er der noget galt med din generator, hvilket er sandsynligt ud fra de lamper der lyser.
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

Ja, det må jeg lige prøve. Men lyset bliver kraftigere med et klik, 2-4sek efter bilen er startet, når laderelæet slår til.

Men kan ikke se hvordan generatoren har indflydelse på oliestandindikatoren, og dieselfilterindikatoren? :?
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af 618Henrik »

Pajero84 skrev:Ja, det må jeg lige prøve. Men lyset bliver kraftigere med et klik, 2-4sek efter bilen er startet, når laderelæet slår til.

Men kan ikke se hvordan generatoren har indflydelse på oliestandindikatoren, og dieselfilterindikatoren? :?

Du kan ikke høre at laderelæet slår til.
Det klik du hører er forvarme relæet der slår fra og lyset bliver kraftigere fordi der så ikke er nogen belastning på batteriet mere.
Af en eller anden grund var der engang en ingenør der skulle tidligt hjem for at spise, det var lige imens han lavede systemet omkring ladelampe, olietrykslampe og filterlampe på toyotaer.
Da alle andre bildesigner godt ved at toyota aldrig tager fejl har de så bare ukritisk kopieret det.
Derfor opfører næsten alle biler sig på denne måde når generatoren ikke lader, i stedet for bare at få ladelampen til at lyse.

(undtagelsen herfra er franske biler, der lyser alle pærer i random farver og mønstre uafhængigt af antallet af fejl på det elektriske system, som der på ethvert givent tidspunkt i bilens liv er mindst 3 af)
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

618Henrik skrev: Du kan ikke høre at laderelæet slår til.
Det klik du hører er forvarme relæet der slår fra og lyset bliver kraftigere fordi der så ikke er nogen belastning på batteriet mere.
Af en eller anden grund var der engang en ingenør der skulle tidligt hjem for at spise, det var lige imens han lavede systemet omkring ladelampe, olietrykslampe og filterlampe på toyotaer.
Da alle andre bildesigner godt ved at toyota aldrig tager fejl har de så bare ukritisk kopieret det.
Derfor opfører næsten alle biler sig på denne måde når generatoren ikke lader, i stedet for bare at få ladelampen til at lyse.

(undtagelsen herfra er franske biler, der lyser alle pærer i random farver og mønstre uafhængigt af antallet af fejl på det elektriske system, som der på ethvert givent tidspunkt i bilens liv er mindst 3 af)

Du fik ret. Den lader ikke! :(
Men ja, det har været noget dårligt ingeniør kunst mht det ladesystem.

Jeg hældte noget vand over generatoren, for at rengøre den (ved godt det ikke er det sundeste) og så ladede den et kort øjeblik, men har ikke kunnet få den til det igen...

Efter udmålinger, er der forbindelse mellem B+ til Batteri, og D+ til Batteri. Stelforbindelsen er ligeledes OK.

Så det må næsten være kullene eller spændingsregulatoren det er galt med. Er der nogen der kender et sted hvor man kan købe dette i løsdele?
Jeg må sige jeg er lidt for nærig til at købe en ny til 3500+ ;)
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af 618Henrik »

Hvor i landet er du?
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

Bor i Hvidovre, kommer dagligt rundt i hele Nordsjælland, men er ikke bange for at køre efter det.

Og er da også i Jylland af og til.
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 237
Tilmeldt: man 14. apr 2008 19:00

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Dane »

618Henrik skrev:
Pajero84 skrev: (undtagelsen herfra er franske biler, der lyser alle pærer i random farver og mønstre uafhængigt af antallet af fejl på det elektriske system, som der på ethvert givent tidspunkt i bilens liv er mindst 3 af)
Sidenote:
Aner ikke hvad du taler om:
http://www.youtube.com/watch?v=9wk8YIGqA7M
Sidste bastion på 306'eren er nu faldet: Radioen er død (efter lang tids on/off knap har været at trykke på selve displayet), displayet i midterkonsollen viser mærkelige tegn og alt andet i instrumentbrættet blinker (nok fordi sædet er eksploderet (lang historie)).
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af 618Henrik »

Pajero84 skrev:Bor i Hvidovre, kommer dagligt rundt i hele Nordsjælland, men er ikke bange for at køre efter det.

Og er da også i Jylland af og til.
Jeg har før haft held med at købe løse kul hos autoelektrikeren på tigervej i Køge.
Men de vil hellere sælge en hel generator de fleste steder :roll:

I københavns omrødet er der Erik Schnabel på nørrebro, han er en haj til MC el, men tror også han laver noget med biler, google ham.
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af 618Henrik »

Dane skrev:
Sidenote:
Aner ikke hvad du taler om:
http://www.youtube.com/watch?v=9wk8YIGqA7M
Sidste bastion på 306'eren er nu faldet: Radioen er død (efter lang tids on/off knap har været at trykke på selve displayet), displayet i midterkonsollen viser mærkelige tegn og alt andet i instrumentbrættet blinker (nok fordi sædet er eksploderet (lang historie)).
Ser ud til tiden snart er moden tilen ombygning af instrumentbrættet ala http://www.customclassictrucks.com/tech ... to_01.html :D
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

618Henrik skrev:
Pajero84 skrev:Bor i Hvidovre, kommer dagligt rundt i hele Nordsjælland, men er ikke bange for at køre efter det.

Og er da også i Jylland af og til.
Jeg har før haft held med at købe løse kul hos autoelektrikeren på tigervej i Køge.
Men de vil hellere sælge en hel generator de fleste steder :roll:

I københavns omrødet er der Erik Schnabel på nørrebro, han er en haj til MC el, men tror også han laver noget med biler, google ham.

Okay, det lyder godt!! :) Det vil jeg prøve! Det er jo NOGET billigere at skifte det selv ;)

Tak for hjælpen, indtil videre i hvert fald :)
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

Dane skrev:
618Henrik skrev:
Pajero84 skrev: (undtagelsen herfra er franske biler, der lyser alle pærer i random farver og mønstre uafhængigt af antallet af fejl på det elektriske system, som der på ethvert givent tidspunkt i bilens liv er mindst 3 af)
Sidenote:
Aner ikke hvad du taler om:
http://www.youtube.com/watch?v=9wk8YIGqA7M
Sidste bastion på 306'eren er nu faldet: Radioen er død (efter lang tids on/off knap har været at trykke på selve displayet), displayet i midterkonsollen viser mærkelige tegn og alt andet i instrumentbrættet blinker (nok fordi sædet er eksploderet (lang historie)).

BUM BUM! Ska den ikke bare køres i Køge havn? ;) Den har jo også kørt mere end gennemsnittet :D
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 237
Tilmeldt: man 14. apr 2008 19:00

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Dane »

BUM BUM! Ska den ikke bare køres i Køge havn? Den har jo også kørt mere end gennemsnittet
:D Jeg tror bare at alt hvad der hedder ledningsnet og kontakter skal hives ud og rituelt afbrændes og begraves ude i møddingen.
Men det er sjovt at alle de fordomme jeg har hørt om fransk el vitterligt passer. Det japanske plejer sgu at virke noget bedre - sføli minus design bøf på det kredsløb du har problemer med. Ved også at sikringerne er forbundet mærkeligt på trolden - Hvis man brænder en ledning på hængertrækket hiver den stort set resten af bilens sikringer med. Men det er nok noget "eftermonteret" problemstilling.
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

De kan fåes originalt hos Mitsubishi :)

Kul: 162kr + moms.

Diodebro: 1567kr + moms.

Så kan man jo fratrække div. rabatter som man nu får ;)

Bliver sendt fra Holland, fra dag til dag. Så nu skal jeg hjem og skille lortet af :)
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

Fandt sgu en ny Elstock generator til 1492,- incl moms!

Så det blev det sgu i stedet for! Med vakuumpumpe osv! Det er fanme BILLIGT! :D
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Brugeravatar
199Krister
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 19. mar 2009 18:16
Geografisk sted: Sønder bjerge ved skælskør

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af 199Krister »

Tør man spørge, hvor du fandt den :lol: . Lyder dejlig billigt og tænkte at de måske havde til andre biler :roll:
Lift ur truck, fat girls can't jump
Brugeravatar
199Krister
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 19. mar 2009 18:16
Geografisk sted: Sønder bjerge ved skælskør

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af 199Krister »

:mrgreen: Ikke fordi jeg skal bruge en, Yota-en fejler jo aldrig noget :D wha-ha-ha-ha
Lift ur truck, fat girls can't jump
Brugeravatar
Pajero84
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 21:41
Geografisk sted: Brønshøj / København

Re: Fejl på Pajero 2.5TD 1996

Ulæst indlæg af Pajero84 »

Brødrenes Autodele i Greve ;) Men fik den gennem en der får gode rabatter derinde... ;) normalprisen er 1990+ moms :) Men det er STADIG billigt!! :D
Pajero 2.5TD 1996, 4x4, GL Pick-Up, 31" BF-Goodrich A/T
Besvar