100%
Sådan kan man vist bedst beskrive weekenden.
100% sjovt.
100% spændende.
100% hårdt.
100% sikkert at vi skal prøve igen.
100% opnåelse af holdets succeskriterier.
Allerede ved ankomsten til Campen kan vi godt se at det er er noget anderledes end vi plejer.
Der er afmærkede båse med navn og startnummer til alle holdene.
Teknisk kontrol er noget grundigere end vi er vant til men da bilen kører til hverdag og er næsten nysynet
er der selvfølgelig ingen problemer der.
Efter teknisk kontrol og aftensmad er det tid til at køre prolog, det foregår på en flad stubmark med lidt
chikaner (lavet i Suzuki størrelse) og nogle enkelte forhindringer. Det er en lidt speciel følelse at
sidde der for første gang i sin bil med hjelm på og der bliver talt ned fra 1 minut. Troede han havde
glemt at tælle for det virkede som om der var MEGET lang tid mellem 20 og 10 sekunder
Prologen gik ok, vi var ikke de langsommeste men tæt på
Næste morgen blev vi sendt ud på samme bane igen som startbane, nu var banen bare mere mudret og fedtet,
hvilket var til "færgens" fordel, vores tid var i hvertfald blandt de bedre.
Så gik det ellers efter Roadbook rundt til de næste baner, det skulle vi så også lige lære.
Bane 2 var rundt i noget skov, der var absolut ikke meget plads til en HJ60 i mellem træerne så en enkelt
skramme i tagbagagebæreren blev det til, men vi gennemførte.
Bane 3 blev kørt på en lille crossbane, igen hjemmebane for de små biler men en HJ60 kan altså køre mange
steder. Vi satte dog en sten på størrelse med et køleskab fast under diffen så vi måtte trækkes baglæns af
dem der kom efter os. Fik vist den langsommeste tid på den bane.
Bane 4 var så der hvor vi skulle bruge spil og jordanker for første gang. Efter lidt problemer med at
rulle wiren ud kom vi igang. Ankeret kunne dog ikke holde bilen i første forsøg så vi rullede lige wiren
ud igen og BANG, så stod det spil også af. Den bane måtte vi udgå af med max tid pga. spilproblemer.
Bane 5 foregik på Næstved havn. Der var 2 bakker hvor der var faste spilforankrings punkter. 1. bakke
havde mange taget uden spil, så det regnede vi med at vi kunne uden problemer. Næste bakke var i noget
løst sten noget og ingen havde kunnet komme over uden at bruge spil. Nu er der jo altså lidt motor i sådan
en Stor Blå Cruiser og akselafstanden er jo også god når det drejer sig om at komme op af så vi blev
enigeom at vove forsøget.
1. bakke intet problem, måske lidt meget luft under forhjulene men det så garanteret godt ud.
2. bakke, en smule tilløb (de 1½meter det var muligt) 2.lav og så bare noget damptryk på. Vi stoppede ca.
1½ meter fra toppen og fløj ud og begyndte at arbejde med sandstiger. Da det var første gang vi nogensinde
havde rørt en sandstige kvajede vi os nogle gange men efter noget masen kom vi over og gennemførte banen
på ca. 20 minutter, ikke hurtigt men heller ikke langsomst.
Bane 6 var ved en Å brink og en stubmark, igen fik vi at vide at det kunne vi ikke uden spil. Lad os bare
sige at vi fik en ok tid på den bane.
Så kom vi til Kalken hvor resten af dagens baner blev kørt.
Bane 7 var en køre op og ned bane hvor det var de færreste der brugte spil så den havde vi ingen problemer
med, bortset fra at jeg kun kan huske 3 instruktioner of gangen og det var de samme 3 instruktioner Klavs
kunne huske så da vi kom til port 4 måtte vi ud af bilen for at finde vej.
Bane 8 var håbløs uden spil, lodret væg uden greb så der fik vi max tid + 10 minutter for ikke at
gennemføre.
Bane 9 var også håbløs uden spil, folk holdt i kø for enden og prøvede at spille op.
Men vi havede en plan. Vi kørte ind på banen og kom desværre til at køre en pind ned (det kostede os 10
minuters straf.)
Planen var så at Klavs gik op på toppen af bakken og flyttede de tilskuere der stod i vejen, mens jeg satte
cruiseren i 2.lav og trådte pedalen i bund. Selvfølgelig kom vi op i første forsøg.
Nu havde vi jo vist hvordan det skulle gøres så Alf abede efter i RangeRoveren lige efter.
Bane 10 var igen bygget til pygmæbiler men da bak jo ikke giver straf var det intet problem at gennemføre
den.
Bane 11, dagens sidste bane startede med en lodret spilopgave så den fik vi max tid +10 på.
Søndagen blev kørt i Bårse grusgrav.
Bane 12, dagens første bane var i noget klistret muldjord men intet problem før den sidste forhindring som
var en å. Vi havde set enkelte køre igennem uden problemer men da vi kørte ud over kanten ramte forhjulene
nogle dybe spor og vi blev stående på snuden. Lad os bare sige at den bane fik vi max tid på. Havde vi
haft spil på havde vi dog sagtens kunnet klare den.
Bane 13 var noget dybt klæbrigt mudder noget, lige noget for en 2.5 tons tung landcruiser. Der var bare
lige 2 lave men meget stejle opkørsler, den første klarede vi på et par forsøg men fik undervejs revet
lufttanken løs. Næste opkørsel haved halvdelen af bilerne brugt spil på men da vi ikke havde noget satsede
vi på sandstigerne. Vi kom op men fik desværre bukket hjørnet på kofangeren noget ind, men kunne dog
gennemføre banen på en brugbar tid.
De 4 sidste baner valgte vi at lade være med at køre, 2 af dem var håbløse uden spil og de 2 som vi kunne
have kørt uden spil ville vi ikke risikere med den løse lufttank og bukkede kofanger.
Vi gennemførte 9 baner ud af 17, hvilket var vores målsætning og vi blev ikke engang nummer sjok, hvilket
var 2. del af vores ambition.
Tilbage i campen blev der talt point op mens vi spiste frokost.
Vi skulle dog hjem til familien så vi besluttede at køre.
Vi have lige forladt campen da jeg blev ringet op af Rene, "skynd dig at komme tilbage, der er en præmie
til jer"??
Det viste sig at vi fik tildelt "fighter" præmien, nemlig et spritnyt 12000lbs Ironman spil, som jo faldt på et
tørt sted.
Eneste problem er at nu må vi til at bygge en bil vi kan montere det på, da det er 12V og Cruiseren kører
24V.
Damage report:
Tagbagagebærer lettere bukket, kan rettes.
Snorkelhoved revet af, kan sættes på igen.
Bagerste skærmforøger lidt løs, men måske er det sket på asfaltvej.
Lufttank revet løs, dårlige svejsninger, skal bare svejses igen.
Kofanger bukket, kan rettes.
og nå ja, 2 spil ødelagt, men ikke pga overbelastning, da det første døde inden bane 1 og nummer 2 døde
under udrulning af wire, så det tæller ikke med.