Sealand Challenge 09

tekniske spørgsmål, efterlysninger, info fra bestyrelsen, forslag til forummet osv osv.
zukidoktor
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. okt 2009 23:29

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af zukidoktor »

Til klarsen

Du skriver noget med du har plastik kofanger og "Dårlige aksler" med du vil ha vi skal ligger baner over "stenene" i kalken.

sig mig en gang, er du helt fra snøvsen??????????

Du og din bil er ikke klar, men vi skal laver sværer baner??

En udfordring, er du seriøs atger du den op.

kan du udgår at bliver længere nede en den 5 sidste i klassen DU vælger at starte i, BETALER jer PERSONLIGT dit start gebyr tilbage!!!!!!!!! Dette gælder dit første løb i DOS regi i hele sæson 2010.

MVH
Martin Sørensen, privat person, som kører i standart biler selvom det er født med "dårlige aksler". Det vidste jeg jeg jo godt sa jeg købte bilen :o

Vi ses til adventure challegen 2009

P.S der er en FEDT CHALLENGE løb" i sverige den 7/11-2009, om nogle "tør" her fra danske 4x4, eller skal i alle lave plasik og kigge på dårlige aksler :D på nær 618henrik som har vist han kan kører 4x4.

P.P.S jeg tror dette er starten til en lang tråd. Vil nogle hendvend sig direkt til mig er min mail: ms at spindok.dk
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af 618Henrik »

100%
Sådan kan man vist bedst beskrive weekenden.
100% sjovt.
100% spændende.
100% hårdt.
100% sikkert at vi skal prøve igen.
100% opnåelse af holdets succeskriterier.

Allerede ved ankomsten til Campen kan vi godt se at det er er noget anderledes end vi plejer.
Der er afmærkede båse med navn og startnummer til alle holdene.

Teknisk kontrol er noget grundigere end vi er vant til men da bilen kører til hverdag og er næsten nysynet
er der selvfølgelig ingen problemer der.

Efter teknisk kontrol og aftensmad er det tid til at køre prolog, det foregår på en flad stubmark med lidt
chikaner (lavet i Suzuki størrelse) og nogle enkelte forhindringer. Det er en lidt speciel følelse at
sidde der for første gang i sin bil med hjelm på og der bliver talt ned fra 1 minut. Troede han havde
glemt at tælle for det virkede som om der var MEGET lang tid mellem 20 og 10 sekunder :)

Prologen gik ok, vi var ikke de langsommeste men tæt på :D

Næste morgen blev vi sendt ud på samme bane igen som startbane, nu var banen bare mere mudret og fedtet,
hvilket var til "færgens" fordel, vores tid var i hvertfald blandt de bedre.

Så gik det ellers efter Roadbook rundt til de næste baner, det skulle vi så også lige lære.

Bane 2 var rundt i noget skov, der var absolut ikke meget plads til en HJ60 i mellem træerne så en enkelt
skramme i tagbagagebæreren blev det til, men vi gennemførte.

Bane 3 blev kørt på en lille crossbane, igen hjemmebane for de små biler men en HJ60 kan altså køre mange
steder. Vi satte dog en sten på størrelse med et køleskab fast under diffen så vi måtte trækkes baglæns af
dem der kom efter os. Fik vist den langsommeste tid på den bane.

Bane 4 var så der hvor vi skulle bruge spil og jordanker for første gang. Efter lidt problemer med at
rulle wiren ud kom vi igang. Ankeret kunne dog ikke holde bilen i første forsøg så vi rullede lige wiren
ud igen og BANG, så stod det spil også af. Den bane måtte vi udgå af med max tid pga. spilproblemer.

Bane 5 foregik på Næstved havn. Der var 2 bakker hvor der var faste spilforankrings punkter. 1. bakke
havde mange taget uden spil, så det regnede vi med at vi kunne uden problemer. Næste bakke var i noget
løst sten noget og ingen havde kunnet komme over uden at bruge spil. Nu er der jo altså lidt motor i sådan
en Stor Blå Cruiser og akselafstanden er jo også god når det drejer sig om at komme op af så vi blev
enigeom at vove forsøget.
1. bakke intet problem, måske lidt meget luft under forhjulene men det så garanteret godt ud.
2. bakke, en smule tilløb (de 1½meter det var muligt) 2.lav og så bare noget damptryk på. Vi stoppede ca.
1½ meter fra toppen og fløj ud og begyndte at arbejde med sandstiger. Da det var første gang vi nogensinde
havde rørt en sandstige kvajede vi os nogle gange men efter noget masen kom vi over og gennemførte banen
på ca. 20 minutter, ikke hurtigt men heller ikke langsomst.

Bane 6 var ved en Å brink og en stubmark, igen fik vi at vide at det kunne vi ikke uden spil. Lad os bare
sige at vi fik en ok tid på den bane.

Så kom vi til Kalken hvor resten af dagens baner blev kørt.

Bane 7 var en køre op og ned bane hvor det var de færreste der brugte spil så den havde vi ingen problemer
med, bortset fra at jeg kun kan huske 3 instruktioner of gangen og det var de samme 3 instruktioner Klavs
kunne huske så da vi kom til port 4 måtte vi ud af bilen for at finde vej.

Bane 8 var håbløs uden spil, lodret væg uden greb så der fik vi max tid + 10 minutter for ikke at
gennemføre.

Bane 9 var også håbløs uden spil, folk holdt i kø for enden og prøvede at spille op.
Men vi havede en plan. Vi kørte ind på banen og kom desværre til at køre en pind ned (det kostede os 10
minuters straf.)
Planen var så at Klavs gik op på toppen af bakken og flyttede de tilskuere der stod i vejen, mens jeg satte
cruiseren i 2.lav og trådte pedalen i bund. Selvfølgelig kom vi op i første forsøg.
Nu havde vi jo vist hvordan det skulle gøres så Alf abede efter i RangeRoveren lige efter.

Bane 10 var igen bygget til pygmæbiler men da bak jo ikke giver straf var det intet problem at gennemføre
den.

Bane 11, dagens sidste bane startede med en lodret spilopgave så den fik vi max tid +10 på.

Søndagen blev kørt i Bårse grusgrav.

Bane 12, dagens første bane var i noget klistret muldjord men intet problem før den sidste forhindring som
var en å. Vi havde set enkelte køre igennem uden problemer men da vi kørte ud over kanten ramte forhjulene
nogle dybe spor og vi blev stående på snuden. Lad os bare sige at den bane fik vi max tid på. Havde vi
haft spil på havde vi dog sagtens kunnet klare den.

Bane 13 var noget dybt klæbrigt mudder noget, lige noget for en 2.5 tons tung landcruiser. Der var bare
lige 2 lave men meget stejle opkørsler, den første klarede vi på et par forsøg men fik undervejs revet
lufttanken løs. Næste opkørsel haved halvdelen af bilerne brugt spil på men da vi ikke havde noget satsede
vi på sandstigerne. Vi kom op men fik desværre bukket hjørnet på kofangeren noget ind, men kunne dog
gennemføre banen på en brugbar tid.

De 4 sidste baner valgte vi at lade være med at køre, 2 af dem var håbløse uden spil og de 2 som vi kunne
have kørt uden spil ville vi ikke risikere med den løse lufttank og bukkede kofanger.

Vi gennemførte 9 baner ud af 17, hvilket var vores målsætning og vi blev ikke engang nummer sjok, hvilket
var 2. del af vores ambition.

Tilbage i campen blev der talt point op mens vi spiste frokost.
Vi skulle dog hjem til familien så vi besluttede at køre.
Vi have lige forladt campen da jeg blev ringet op af Rene, "skynd dig at komme tilbage, der er en præmie
til jer"??

Det viste sig at vi fik tildelt "fighter" præmien, nemlig et spritnyt 12000lbs Ironman spil, som jo faldt på et
tørt sted.

Eneste problem er at nu må vi til at bygge en bil vi kan montere det på, da det er 12V og Cruiseren kører
24V.


Damage report:
Tagbagagebærer lettere bukket, kan rettes.
Snorkelhoved revet af, kan sættes på igen.
Bagerste skærmforøger lidt løs, men måske er det sket på asfaltvej.
Lufttank revet løs, dårlige svejsninger, skal bare svejses igen.
Kofanger bukket, kan rettes.

og nå ja, 2 spil ødelagt, men ikke pga overbelastning, da det første døde inden bane 1 og nummer 2 døde
under udrulning af wire, så det tæller ikke med.
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
Henrik D
Indlæg: 351
Tilmeldt: lør 1. nov 2008 00:31

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af Henrik D »

Spændende læsning, og tak for indsatsen.

24-12V er det ikke bare en andet relæ?
Henrik D
Toyota Rav4
X Nissan X trail (T31)
Patrol GR
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Brugeravatar
klarsen
Sover her
Indlæg: 566
Tilmeldt: lør 5. apr 2008 10:16
Geografisk sted: næstved
Kontakt:

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af klarsen »

zukidoktor

jeg siger ikke banerne skal være sværere, jeg siger de skal være anderledes, end bare at give gas og komme længst op af bakken før man begynder at spille.

jeg var i bårse og lure et par timer, og ja det er svære baner, men det handler stadig om flest omdr på hjulene og det bedste og mest stabile spil.

ang mig selv. jeg er konkurrence menneske, og deltager for at vinde. OG jeg gider ikke stille op med en bil jeg ved ikke kan gennemføre 2 dages hårdt brug, og jeg skal udgå med teknisk defekt. vælter jeg bilen så den ikke kan bruges mere, så er det bare øv. men jeg gider ikke stille op til noget seriøst, med en uholdbar bil.


og angående 2010, så ved man aldrig hvad der kommer ud efter vinteren:) der burde være mulighed for lidt mere modstand fra kaffekage klubben.

jeg satser lidt på at få en gave fra US AND A. med lidt bedre stumper til min foraksel og et par styrestænger der ikke bliver bukket af fartvinden. så er det bare om den kan klare jeres syn, når den kommer som første års bil. de blier der har været med et par sæsoner, har åbenbart fritspil, i affjedrings pakken og ombygnings pakken.. MEN det er jo en never ending debat, så det skal nok være sådan.

og tillykke til alle de hårdt kæmpende gutter og gutinder, som "turde" deltage. og få lidt erfaring med hjem.

og tillykke til henrik, som forhåbentlig har fået åbnet posen, så vi andre tør deltage næste år.
92 grand cherokee jeep. + 5,5" og 40% 35" Maxxis mudzilla.. FLADMAST:)

06 SUZUKI EIGER, MED 27" DÆK. DER ER 10" OG 12" BREDE.
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af 618Henrik »

klarsen skrev:zukidoktor

jeg siger ikke banerne skal være sværere, jeg siger de skal være anderledes, end bare at give gas og komme længst op af bakken før man begynder at spille.

jeg var i bårse og lure et par timer, og ja det er svære baner, men det handler stadig om flest omdr på hjulene og det bedste og mest stabile spil.
.
Nu så du banerne i Bårse, det var nogle meget anderledes baner end resten af weekenden, så det med flest omdrejninger på hjulene tror jeg du skal glemme med mindre man stiller op i en kabinescooter.

Havde man "bare givet gas" på crossbanen var man nok ikke kommet hjem igen.
På Næstved havn kunne man godt "bare give gas", men det mest hvis man var god til at styre sidelæns da den bane var så smal og snoet at jeg havde svært ved at komme igennem.

Ja, selv første bane i Bårse havde en sektion i starten hvor det krævede en del mere flex end vi kunne præstere at komme igennem elegant.

Nå ja, den ene bane i Kalken var forresten en tro kopi af en trial advance bane som du selv har lavet tidligere på året :D Nemlig den hvor Henrik D stod på forkofangeren et par gange.
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
zukidoktor
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. okt 2009 23:29

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af zukidoktor »

Hej Klarsen

Glad for at se du ikke tog min noget provokerende udtagelse personligt :-) Men godt at se du vil overveje at komme i 2010.

Som 618henrik har skrevet er de blå baner MEGET variende netop så alle banerne ikke vindes på HK og dækfart. Rødt spor er mere som du hentyder til, her har det meget at sige med HK og fart(bortset fra at en STANDART sj410 har vundet den store klasse nogle gange for nogle år tilbage!!!!) Som noget nyt iår har vi haft intro klassen, som netop er for dem har har en MEGET ombygget bil(de kan de ha af flere grunde) men ikke ønsker at kører rødt spor, netop fordi de ikke vil med til at "det hurtigeste spil vinder, eller den som køre rmed tungeste højre fod vinder.(selvom den samlet 2 i cuppen, kører med 8274 elspil og ikke noget hydralik, så den passer hvis ej heller)

Ang teknisk kontrol, som din jeep ser ud på det lille foto skal det nok gå, tag du bare lidt bevis på at det ikke er noget du selv har lavet i en brandert, med lidt gaffel og pindesvejser. Vi havde 2 biler som "drillede" lidt til teknisk kontrol, den ene skal der ikke nævnes her, den fik ej heller lov at starte, den anden har fået af vide at medbringe dokumentation til næste løb.

P.S. kan godt se du har lidt problemer med drift sikkerheden hvis din sporstang bukker PGA fartvind :o

iøvrigt tyder alt på at vi holder en hygge/info dag/aften her i løbet af vinteren. Netop så int. kan komme og hører om f.eks teknisk reglement og lign.

MVH
Martin Sørensen
Brugeravatar
klarsen
Sover her
Indlæg: 566
Tilmeldt: lør 5. apr 2008 10:16
Geografisk sted: næstved
Kontakt:

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af klarsen »

martin. jeg tager ikke noget personligt, vi skal jo holde det på et hyggeligt og samtidigt proffesionelt plan.

en aften hvor vi kan møde op og stille lalle vores dumme og besværlige spørgsmål, vil vi meget gerne deltage i.

og jeg havde lidt problemer med at få ham synsmandn til at forstå at alle stræberarme på en jeep er justerbare og har meget store gummi bøsninger. men vi blev enige om at det var originalt sådan. så det var bare i orden. så når det kan godkendes af ham, så kan det vel også af jer.:)

og igen jeg gider ikke stille op med noget jeg ved det ikke kan holde, så INTET på min bil er tvivlsomt sat sammen. så dør man jo.
92 grand cherokee jeep. + 5,5" og 40% 35" Maxxis mudzilla.. FLADMAST:)

06 SUZUKI EIGER, MED 27" DÆK. DER ER 10" OG 12" BREDE.
Brugeravatar
huggeren
Indlæg: 295
Tilmeldt: man 7. apr 2008 20:38
Geografisk sted: vordingborg

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af huggeren »

tja,jeg har fået blod på tanden til mere ind at være oficial,så jeg skal ud og finde mig en bil til formålet og hvis de ting rene har fortalt mig bliver en realitet så er jeg med :D :D .
hvorfor køre noget andet nå man kan køre patrol..
Brugeravatar
klarsen
Sover her
Indlæg: 566
Tilmeldt: lør 5. apr 2008 10:16
Geografisk sted: næstved
Kontakt:

Re: Sealand Challenge 09

Ulæst indlæg af klarsen »

huggeren

hvad er planerne da??

evt i en PM:)
92 grand cherokee jeep. + 5,5" og 40% 35" Maxxis mudzilla.. FLADMAST:)

06 SUZUKI EIGER, MED 27" DÆK. DER ER 10" OG 12" BREDE.
Besvar