Wannabe spil til 2x4

tekniske spørgsmål, efterlysninger, info fra bestyrelsen, forslag til forummet osv osv.
Krumme1979
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 01:06

Wannabe spil til 2x4

Ulæst indlæg af Krumme1979 »

Hejsa.

Jeg skal i januar 2010 ud og køre en bette tur til Vestafrika. Det er et løb der minder om Paris - Dakar, bare for skrotbiler. (Løbet hedder Plymouth -Dakar)
Man betaler i.flg. de officielle regler 100 pund for en møgbil og må max bruge 25 pund på at sætte den i stand. Reglerne kan naturligvis ikke helt overholdes i DK pga. de latterligt høje afgifter. Når man når frem, doneres bilen til velgørenhed.

4x4 er ikke et krav til turen

Vi regner med at køre turen i en kassevogn af en slags. En transporter, sprinter, transit eller sådan noget.
Men nu er en transporter (næst efter en rendegraver) måske en af de bedste til at grave i sand.

Jeg vil derfor gerne have et spil på bilen.

Jeg kunne måske godt finde et brugt spil at montere på bilen, men et batteri til en transporter kan da umuligt holde til den effekt der skal leveres til et spil?
Jeg kunne godt tænke mig at fabrikere et eller andet selv. Jeg har svejseværk og er fingernem. Vi har et helt år til at fabrikere et spil af skrot. Måske kunne en gammel startermotor bruges, hvis jeg får lavet en korrekt gearing. Det betyder ikke noget at spillet bliver et stort skrummel. Det kan stå omme bag i og monteres foran/bagpå efter behov.

Jeg mangler lidt nogle lyse ideer for at realisere mit spil. Giver det mening at lave et selv? Hvor kraftigt skal det mon være? En transporter er jo ikke så tung.
Kloge ideer og indspark er velkomne.

/
Kasper
Brugeravatar
klarsen
Sover her
Indlæg: 566
Tilmeldt: lør 5. apr 2008 10:16
Geografisk sted: næstved
Kontakt:

Re: Wannabe spil til 2x4

Ulæst indlæg af klarsen »

hvis det bare er til sand, så skal du først bevæbne dig med skovle. og nogle plader/sandstiger af en slags.

og hvis der skal være rigtigt simpelt til neger brug, burde du så ikke opfinde noget med en god dearing og mekanisk håndsving??
92 grand cherokee jeep. + 5,5" og 40% 35" Maxxis mudzilla.. FLADMAST:)

06 SUZUKI EIGER, MED 27" DÆK. DER ER 10" OG 12" BREDE.
Brugeravatar
Henrik D
Indlæg: 351
Tilmeldt: lør 1. nov 2008 00:31

Re: Wannabe spil til 2x4

Ulæst indlæg af Henrik D »

Jeg tænkte og så på et båd optræk, som fik et kædehjul på og så en startmotor! (HUSK MAN IKKE MÅ SIGE NEGER)
Henrik D
Toyota Rav4
X Nissan X trail (T31)
Patrol GR
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Brugeravatar
klarsen
Sover her
Indlæg: 566
Tilmeldt: lør 5. apr 2008 10:16
Geografisk sted: næstved
Kontakt:

Re: Wannabe spil til 2x4

Ulæst indlæg af klarsen »

henrik.

jaman de er jo negre dernede. det havde varet værre hvis jeg havde skrevet nigger.



og det med stateren, så skal der bruges enten en fra en BJ´er, eller en laro. så er man mere heldig hvis man skal bruge en ny.
92 grand cherokee jeep. + 5,5" og 40% 35" Maxxis mudzilla.. FLADMAST:)

06 SUZUKI EIGER, MED 27" DÆK. DER ER 10" OG 12" BREDE.
Krumme1979
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 01:06

Re: Wannabe spil til 2x4

Ulæst indlæg af Krumme1979 »

Jeg har siddet og lavet et bette regnestykke.
En startermotor kører belastet typisk med 2500 omdrejninger pr. minut.
Udvekslingsforholdet mellem en starterkrans og en starter er ofte mellem 10:1 og 12:1 (i hvert tilfælde på franske og japanske personbiler)
Jeg kunne evt. skrælle en startermotor og en starterkrans fra en gammel bil og lave primær gearing på den måde. Så ville jeg have et stort tandhjul der drejede med 250 rpm.
Hvis jeg så igen svejser et nyt lille tandhjul på tandkransen og laver udveksling med en ny starterkrans, vil jeg få et drev der roterer med 25 rpm. Altså en dobbelt gearing

Hvis jeg laver spil-tromlen med en diameter på ca. 60mm, vil jeg (så vidt jeg lige kan regne ud) få præcist samme udvekslingsforhold, samt samme antal meter pr. minut som et professionelt spil.

Men mon ikke at der er et eller andet i ligningen jeg overser?

Det virker lidt for enkelt.
Mon ikke også at en startermotor brænder af ret hurtigt når man begynder at trække en bil fri med den? Det må alt andet lige trække en voldsom strøm ud af batteriet.

Med hensyn til negerdebatten hørte jeg desuden den anden dag at man nu også have afskaffet begrebet "Sorte penge".
- Nu hedder det "penge af anden etnisk herkomst"

Men fortsæt endelig med jeres input. Ideen med et spil til en båd er kanon
Og den manuelle håndsvingsløsning kan jeg faktisk også godt lide. Totalt old-school.

/
Krumme
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Wannabe spil til 2x4

Ulæst indlæg af 618Henrik »

Krumme1979 skrev:Jeg har siddet og lavet et bette regnestykke.
En startermotor kører belastet typisk med 2500 omdrejninger pr. minut.
Udvekslingsforholdet mellem en starterkrans og en starter er ofte mellem 10:1 og 12:1 (i hvert tilfælde på franske og japanske personbiler)
Jeg kunne evt. skrælle en startermotor og en starterkrans fra en gammel bil og lave primær gearing på den måde. Så ville jeg have et stort tandhjul der drejede med 250 rpm.
Hvis jeg så igen svejser et nyt lille tandhjul på tandkransen og laver udveksling med en ny starterkrans, vil jeg få et drev der roterer med 25 rpm. Altså en dobbelt gearing

Hvis jeg laver spil-tromlen med en diameter på ca. 60mm, vil jeg (så vidt jeg lige kan regne ud) få præcist samme udvekslingsforhold, samt samme antal meter pr. minut som et professionelt spil.

Men mon ikke at der er et eller andet i ligningen jeg overser?

Det virker lidt for enkelt.
Mon ikke også at en startermotor brænder af ret hurtigt når man begynder at trække en bil fri med den? Det må alt andet lige trække en voldsom strøm ud af batteriet.

Med hensyn til negerdebatten hørte jeg desuden den anden dag at man nu også have afskaffet begrebet "Sorte penge".
- Nu hedder det "penge af anden etnisk herkomst"

Men fortsæt endelig med jeres input. Ideen med et spil til en båd er kanon
Og den manuelle håndsvingsløsning kan jeg faktisk også godt lide. Totalt old-school.

/
Krumme
Hvis du gerne vil lave det fra bunden og med en startermotor ville jeg nok lave gearingen så den kun kører halvt så stærkt som et "normalt" spil, da en startermotor ikke er helt så stærk som en rigtigt spil motor.
Men jeg ville nok også lede efter et spil fra en bådtrailer med håndsving og evt smide en startermotor på det. De koster 3-400kr i biltema og må kunne findes på en skrotplads til stortset gratis.
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Besvar