Partikelfilter på HDJ80

tekniske spørgsmål, efterlysninger, info fra bestyrelsen, forslag til forummet osv osv.
Nynne
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 5. feb 2009 19:15

Partikelfilter på HDJ80

Ulæst indlæg af Nynne »

Hej! Jeg prøver at finde ud af om man kan eftermontere et partikelfilter på en Landcruiser HDJ80 helt tilbage fra 90. Jeg er i færd med at købe en i Tyskland, men hvis de danske regler bliver som de tyske (og det gør de jo nok før eller senere), så kan man om kort tid ikke køre de tunge biler uden kat. eller partikelfilter i byerne. På toyota4wd.dk fik jeg at vide, at Henrik D måske havde et bud? Evt på prisen også, hvis det kan lade sig gøre rent teknisk.
Hej Nynne, BJ73
Brugeravatar
Henrik D
Indlæg: 351
Tilmeldt: lør 1. nov 2008 00:31

Re: Partikelfilter på HDJ80

Ulæst indlæg af Henrik D »

Hej Nynne

Ganske rigtig sælger jeg partikelfiltrer, og siger tak for henvisningen fra Toyota klubben.

Lige nu er der ingen planer i DK om filter på brugte biler under 3500kg, men der bliver diskuteret om varevogne skal ha’ filter fra 2012, og der er lige kommet et forslag frem i Tyskland om alle biler fra 2675kg.

Som det er lige nu, så er det kun i Tyske storbyer du ikke er velkommen (150eur i bøde), og selv med filter må du ikke komme helt ind i bymidten.
Et filter til din bil vil hurtigt løbe op i 10 000 kr. ekskl. moms, og staten yder ikke tilskud endnu, så jeg ville vente til et evt. lovforslag og tilskud blev vedtaget.

Når det så er sagt er det op til ens samvittighed om man vil køre med filter nu eller vente.

Har i øvrigt planer om at monter en testversion af et universalfilter, på Patrol’en, så vi kan teste hvordan det virker.

Men du og andre der har spørgsmål omkring partikelfilter er velkommen til at ringe på 30524728 i ”arbejdstiden”

Mvh

Henrik D.
Henrik D
Toyota Rav4
X Nissan X trail (T31)
Patrol GR
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Nynne
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 5. feb 2009 19:15

Re: Partikelfilter på HDJ80

Ulæst indlæg af Nynne »

Hej Henrik, tak for svaret - jeg fornemmer bare at miljø-diskussionerne rent politisk går så hurtigt her hjemme og beslutningerne bliver taget så hurtigt, at man nemt pludselig kan stå med en bil, der ikke er nogen værd. Og så er det jo irriterende at have købt en bil, det ikke er teknisk muligt at sætte filter på. Men det er godt at høre at det teknisk set er muligt - omend dyrt - og om det så bliver tvingende nødvendigt, er en anden sag.
Hej Nynne
Besvar