HJ61
-
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: tors 15. jan 2009 09:20
Re: HJ61
Hej.
Jeg har selv haft en HJ61, som også fra fra 1987, så selvfølgelig findes de, uden nogle fiksfakserier.
Det er en RIGTIG dejlig bil, med en SKØN motor. Mener at de alle har spær på både for og bagakslen, så der er virkelig value for money.
MEN
90t for sådan en gammel "slæde", med bladfjedre, er ALT for mange penge, hvis ikke man har nogle andre følelser i klemme.
Til de penge, må der kunne findes en finere HDJ80, eller måske endda en VX100 (??).
Jeg ville ALDRIG betale den pris, for sådan en bil. Og hvis den skal til mekanikker, så bliver sagen blot endnu værre. Den bliver ALT for dyr, at holde kørende, og så bliver drømmen til et mareridt.
Så hellere finde noget nyere, til de samme penge.
Just my 2 cents...
Paw
Jeg har selv haft en HJ61, som også fra fra 1987, så selvfølgelig findes de, uden nogle fiksfakserier.
Det er en RIGTIG dejlig bil, med en SKØN motor. Mener at de alle har spær på både for og bagakslen, så der er virkelig value for money.
MEN
90t for sådan en gammel "slæde", med bladfjedre, er ALT for mange penge, hvis ikke man har nogle andre følelser i klemme.
Til de penge, må der kunne findes en finere HDJ80, eller måske endda en VX100 (??).
Jeg ville ALDRIG betale den pris, for sådan en bil. Og hvis den skal til mekanikker, så bliver sagen blot endnu værre. Den bliver ALT for dyr, at holde kørende, og så bliver drømmen til et mareridt.
Så hellere finde noget nyere, til de samme penge.
Just my 2 cents...
Paw
Re: HJ61
Ja det er mange penge for en gammel bil, men synes bare modellen er super cool.
Personligt synes jeg de nye modeller, mangler lidt "stil".
Jeg kan desværre ikke gardere mig 100 % mod at motoren eller andet en dag går i stykker. Jeg går ud fra at prisen også er til forhandling.
Tak for input.
Rasmus
Personligt synes jeg de nye modeller, mangler lidt "stil".
Jeg kan desværre ikke gardere mig 100 % mod at motoren eller andet en dag går i stykker. Jeg går ud fra at prisen også er til forhandling.
Tak for input.
Rasmus
-
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: tors 15. jan 2009 09:20
Re: HJ61
[quote="sheriffen"]Ja det er mange penge for en gammel bil, men synes bare modellen er super cool.
Personligt synes jeg de nye modeller, mangler lidt "stil".
Så køb en Defender
Paw, hårdt ramt af "engelsk syge" ...
Personligt synes jeg de nye modeller, mangler lidt "stil".
Så køb en Defender

Paw, hårdt ramt af "engelsk syge" ...
Re: HJ61
Jeg har også kigget på Defender'ne, og de har også været med i overvejelserne. Faktisk var jeg helt klart mest til en Defender.
Det var rent tilfælding jeg så HJ61'eren og så blev jeg bare solgt.
Jeg har ikke nogen specielt gode argumenter for at vælge at en HJ61 frem for en Defender. Men synes bare HJ61'eren er for fed.
Rasmus
Det var rent tilfælding jeg så HJ61'eren og så blev jeg bare solgt.
Jeg har ikke nogen specielt gode argumenter for at vælge at en HJ61 frem for en Defender. Men synes bare HJ61'eren er for fed.
Rasmus
-
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: tors 15. jan 2009 09:20
Re: HJ61
Det du måske skal have med i det samlede billede, er sammenholdet blandt Land Rover folk, som er MEGET svært at overgå.sheriffen skrev:Jeg har også kigget på Defender'ne, og de har også været med i overvejelserne. Faktisk var jeg helt klart mest til en Defender.
Det var rent tilfælding jeg så HJ61'eren og så blev jeg bare solgt.
Jeg har ikke nogen specielt gode argumenter for at vælge at en HJ61 frem for en Defender. Men synes bare HJ61'eren er for fed.
Rasmus
Vort forum i DLRK er overtruffent til al slags hjælp.
Derudover kan du komme til at køre terrænkørsel, orienteringsløb, etc., etc. overalt i Danmark, etc., etc.
Ikke hermed sagt, at der er noget galt med 4x4.dk toyota.dk etc., etc.
Der ER bare ikke lige så meget aktivitet, og lige så mange muligheder

Hvor mange andre steder, kan hele familien campere en uge i højsæsonen, køre terræn hver dag, mens ungerne leger på hoppeborgen, og fruen shopper med de andre fruer, for under kr. 2.000,- ??
Så med en Defender, medlem af DLRK, samt medlemskab af 4x4.dk SÅ er du godt på rette vej

Paw
Re: HJ61
Jeg har selv tænkt på en Defender som min næste rejsevogn, da man kan tage den direkte fra fabrikken og så kan den rent faktisk køre terræn.
Men jeg tror at jeg ville blive meget ked af Ford Transvestit motoren eller noget af det andet kedelige skrammel de har stoppet i motorummet - smag og behag. Med mindre det er en V8 benzin, men jeg orker det ikke med vand osv. Der er sgu ikke noget der slår en gammel række 6'er diesel.
En Defender i kr. 90k klassen er også ved at være lidt slidt i kanterne - De er lige som gamle LC'ere totalt overpriced. Så der er nok også noget mekaniker regning halløj her. Til gengæld er LR stumper generelt væsentligt billigere end Japser dele. Og der er en overflod at tilbehør.
Så skulle det være en 110'er med Nissan SD33T motor og Y61 aksler
Men det er stadig et hakkebræt at køre i i forhold til Japserne.
Men ja, det er en rigtig fed klub de har - De er meget rejse lystne - Mødt en gruppe på 80 danske LR folk på Island forrige år.
Men jeg tror at jeg ville blive meget ked af Ford Transvestit motoren eller noget af det andet kedelige skrammel de har stoppet i motorummet - smag og behag. Med mindre det er en V8 benzin, men jeg orker det ikke med vand osv. Der er sgu ikke noget der slår en gammel række 6'er diesel.
En Defender i kr. 90k klassen er også ved at være lidt slidt i kanterne - De er lige som gamle LC'ere totalt overpriced. Så der er nok også noget mekaniker regning halløj her. Til gengæld er LR stumper generelt væsentligt billigere end Japser dele. Og der er en overflod at tilbehør.
Så skulle det være en 110'er med Nissan SD33T motor og Y61 aksler

Men ja, det er en rigtig fed klub de har - De er meget rejse lystne - Mødt en gruppe på 80 danske LR folk på Island forrige år.
-
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: tors 15. jan 2009 09:20
Re: HJ61
Hvis vi går ud fra, at det skal være diesel, selv om du sagtens kan drukne en korrekt lavet V8 i vand til over topdækslet, da en V8 er for tørstig til de fleste, findes der :Dane skrev:Jeg har selv tænkt på en Defender som min næste rejsevogn, da man kan tage den direkte fra fabrikken og så kan den rent faktisk køre terræn.
Men jeg tror at jeg ville blive meget ked af Ford Transvestit motoren eller noget af det andet kedelige skrammel de har stoppet i motorummet - smag og behag. Med mindre det er en V8 benzin, men jeg orker det ikke med vand osv. Der er sgu ikke noget der slår en gammel række 6'er diesel.
En Defender i kr. 90k klassen er også ved at være lidt slidt i kanterne - De er lige som gamle LC'ere totalt overpriced. Så der er nok også noget mekaniker regning halløj her. Til gengæld er LR stumper generelt væsentligt billigere end Japser dele. Og der er en overflod at tilbehør.
Så skulle det være en 110'er med Nissan SD33T motor og Y61 akslerMen det er stadig et hakkebræt at køre i i forhold til Japserne.
Men ja, det er en rigtig fed klub de har - De er meget rejse lystne - Mødt en gruppe på 80 danske LR folk på Island forrige år.
2,25, 2,5, 2,5TD
GLEM DEM..
200/300TDi
En ganske glimrende motor, der trække bedre end en LC LJ70TD og en HJ61, men ikke så godt som en HJ61/Patrol
TD5
KANON motor, der trækker mindst lige så godt, om ikke bedre end en HJ61/Patrol
Savner dog lidt af "truckerlyden", men er til gengæld mere økonomisk.
TD4 og frem
Forrygende, moderne motorer...
Og fælles for alle er, at der er skruefjedre

For 90t kommer man altså rimeligt langt.. Der findes f.eks. en del 90" midtfirsere, som er eftermonteret med 200/300TDi, til cirka 50t. Så er det stadig 40t til udstyr og/eller reparationer. Og så sparer man jo strafafgiften til Skat.
HAR haft en 110" ombygget med både 2,8Patrol, og 3,3TD Patrol motor.
Lød godt, kørte som en mellemting mellem en 200TDi og en TD5, men ombygningen blev ALDRIG god

At sætte Nissan aksler, under en Defender, er i mine øjne spild af tid og penge, og man står med noget der ikke kan/burde kunne synes...
Land Rover klubben har en masse rejselystne, en masse offroadere, en masse greenlanere, en masse, find selv på flere..
Fælles for alle er, at de brænder for deres bil, og aldrig er bange for at hjælpe med enten gode råd, moralsk opbakning, eller en snavset tommelfinger

Paw
Re: HJ61
Hej Rasmus
Er lige kommet hjem ffra skiferie og ser dit indlæg.
Du må meget gerne ringe til mig angående dit køb også inden du begiver dig ud i det store spring.
Hvis du kommer til mig med bilen kan vi kigge på den sammen inden du køber.
Jeg kan så meddele at Henrik ikke har ret i at bilen først kom til landet i 89 men at den kom i 87.
Ring hvis jeg kan hjælpe.
MVH Rudi
21292668
Er lige kommet hjem ffra skiferie og ser dit indlæg.
Du må meget gerne ringe til mig angående dit køb også inden du begiver dig ud i det store spring.
Hvis du kommer til mig med bilen kan vi kigge på den sammen inden du køber.
Jeg kan så meddele at Henrik ikke har ret i at bilen først kom til landet i 89 men at den kom i 87.
Ring hvis jeg kan hjælpe.
MVH Rudi
21292668
Re: HJ61
Rudi skrev:Hej Rasmus
Er lige kommet hjem ffra skiferie og ser dit indlæg.
Du må meget gerne ringe til mig angående dit køb også inden du begiver dig ud i det store spring.
Hvis du kommer til mig med bilen kan vi kigge på den sammen inden du køber.
Jeg kan så meddele at Henrik ikke har ret i at bilen først kom til landet i 89 men at den kom i 87.
Ring hvis jeg kan hjælpe.
MVH Rudi
21292668
Ved godt den blev fremstillet i 87, men troede ikke den blev importeret officielt til DK før 89?
Henrik
BJ42
HDJ80
stRange Rover
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
BJ42
HDJ80
stRange Rover
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Re: HJ61
Når du skriver sådan er det bedst svar et sted mellem 4000 og 20000.....
Kommer an på fælgen. dækstørrelsen, og dæktypen (landevej/super off road)
Men kik her: http://www.nordkystens4x4.dk/shop/daek- ... es-5s.html

Kommer an på fælgen. dækstørrelsen, og dæktypen (landevej/super off road)
Men kik her: http://www.nordkystens4x4.dk/shop/daek- ... es-5s.html
Henrik D
Toyota Rav4
X Nissan X trail (T31)
Patrol GR
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Toyota Rav4
X Nissan X trail (T31)
Patrol GR
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
- 199Krister
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: tors 19. mar 2009 18:16
- Geografisk sted: Sønder bjerge ved skælskør
Re: HJ61
Nej der blev ikke handlet bil, men jeg var ude og kigge på den. Jeg synes den er total fed og super flot, der var dog et par ting der gjorde mig lidt usikker.
For det første havde jeg håbet på at 3 voksne kunne sidde på forsæderne uden de store problemer. Men efter at havde siddet inde i den kunne jeg konstatere at den person der sidder i midten ville komme til at sidde lidt klemt og det er svært at få plads til benene på grund af gear m.m. Dette har betydning for mig, da jeg skal bruge bilen til fiske/jagtture hvor vi ofte vil være 3 personner afsted. Men mine 2 børn vil sagtens kunne køre med.
Ydermere var bilen en smule rusten nedenunder, men skærmene var fine. Jeg er klar over at man må forvente en 22 år gammel bil har lidt rust. Men når man ikke har forstand på biler, bliver man jo lidt nevøs for at at den er gennemtæret eller lignene i bunden. Og kan dette eventuelt laves og hvad koster det.
Motoren startede fint og lød fin.
Jeg er klar på at skulle en del penge på at vedligeholde bilen, men det er bare svært at vurdere bilens stand.
Samlet set: Bilen er super sej og flot, er dog bange for at give for mange penge for den
For det første havde jeg håbet på at 3 voksne kunne sidde på forsæderne uden de store problemer. Men efter at havde siddet inde i den kunne jeg konstatere at den person der sidder i midten ville komme til at sidde lidt klemt og det er svært at få plads til benene på grund af gear m.m. Dette har betydning for mig, da jeg skal bruge bilen til fiske/jagtture hvor vi ofte vil være 3 personner afsted. Men mine 2 børn vil sagtens kunne køre med.
Ydermere var bilen en smule rusten nedenunder, men skærmene var fine. Jeg er klar over at man må forvente en 22 år gammel bil har lidt rust. Men når man ikke har forstand på biler, bliver man jo lidt nevøs for at at den er gennemtæret eller lignene i bunden. Og kan dette eventuelt laves og hvad koster det.
Motoren startede fint og lød fin.
Jeg er klar på at skulle en del penge på at vedligeholde bilen, men det er bare svært at vurdere bilens stand.
Samlet set: Bilen er super sej og flot, er dog bange for at give for mange penge for den

Re: HJ61
Nope, Honda FR-V, men den har ligeså elendige offroad egenskaber.Henrik D skrev:Mig bekendt er Fiat Multipla den enerste ikke Amerikanske bil, man kan sidde 3 voksne på samme række... Men ikke helt så god til off road.
til 90.000kg skal der ikke være lidt rust nedenunder på sådan en bil, der skal den være rustfri og tekstylbehandlet.
Men de 3 personer er et problem, en VW syncro kunne være en mulighed, der er så vidt jeg husker god plads og den er forbavsende god i det meste terrræn.
Henrik
BJ42
HDJ80
stRange Rover
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
BJ42
HDJ80
stRange Rover
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Re: HJ61
Henrik D
Toyota Rav4
X Nissan X trail (T31)
Patrol GR
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Toyota Rav4
X Nissan X trail (T31)
Patrol GR
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Re: HJ61
Hej Henrik,
Den ser fin ud, men jeg er bare mere til de lidt mere firekantede kasser med store hjul
Jeg er begyndt at kigge efter en hdj 80, men der er jo ikke mange af dem til salg.
HJ61'ern var total fed, men at jeg ikke måtte prøve en tur i bilen var sgu lidt irriterende. Var kørt hele vejen fra København til århus
Den ser fin ud, men jeg er bare mere til de lidt mere firekantede kasser med store hjul

Jeg er begyndt at kigge efter en hdj 80, men der er jo ikke mange af dem til salg.
HJ61'ern var total fed, men at jeg ikke måtte prøve en tur i bilen var sgu lidt irriterende. Var kørt hele vejen fra København til århus

Re: HJ61
Der er ikke væsentligt mere plads foran i en 80'er i forhold til en 60'er - Man sidder stadig oven på en kardantunnel og sparker til gearstænger osv.
Tror det bliver svært med 3 pladser foran til voksne mennesker med mindre det er noget med ratgear.
Lyder mere og mere som om du skal have en Unimog. Firkantet, store hjul, 3 personer foran, god til jagt og fiskeri og fås med mobilkran.
Tror det bliver svært med 3 pladser foran til voksne mennesker med mindre det er noget med ratgear.
Lyder mere og mere som om du skal have en Unimog. Firkantet, store hjul, 3 personer foran, god til jagt og fiskeri og fås med mobilkran.